De vereniging Humanitas is een landelijke vrijwilligersorganisatie met 78 afdelingen verspreid over het hele land. De ongeveer 250 vrijwilligers van de afdeling Humanitas Midden-Holland (Humanitas MH) helpen jaarlijks zo’n 400 mensen om op eigen kracht iets aan hun situatie te veranderen. Vrijwilligers zijn dus cruciaal voor de organisatie om goed te functioneren, maar ze zijn wel schaars. Het is aan ons om Humanitas MH te profileren, bestaande vrijwilligers te informeren en werkzaamheden van Humanitas MH onder de aandacht te brengen bij potentiële vrijwilligers.
Plan
De zichtbaarheid van Humanitas MH verhogen onder het publiek is prioriteit nummer één. Daarnaast helpen we Humanitas bij het vinden van vrijwilligers en om de bestaande vrijwilligers te informeren en enthousiasmeren. We onderzoeken verschillende soorten media om deze doelen te behalen. We beginnen met het maken van aantrekkelijke, opvallende content. Iets wat centraal staat is onze adviserende functie als het gaat om het verbeteren van de communicatie.
Creatie
Hoe kunnen we de zichtbaarheid van Humanitas MH verhogen? Daar hebben we wel een paar ideeën voor! We doen dit door op meerdere mediakanalen de passende content te optimaliseren. In eerste instantie was de opdracht dat advertenties netjes in de krant kwamen te staan. Inmiddels hebben we meer voor Humanitas MH kunnen betekenen.
De content op website werd door ons flink onderhanden genomen. We bleven uiteraard binnen het Humanitas format. Maar daarbinnen is geen woord overslagen en geen beeld geskipt. Alles is weer up-to-date en makkelijk vindbaar is voor zowel (nieuwe) vrijwilligers als deelnemers.
De bestaande vrijwilligers worden drie keer per jaar geïnformeerd via de online nieuwsbrief die wij voor hen redigeren en opmaken. Ook verzorgen we de content op de sociale media platforms Facebook, Instagram, LinkedIn en X.
Naast sociale media en website is het ook belangrijk om Humanitas MH offline op de kaart te zetten. We ontwikkelen diverse flyers en reclame-uitingen die gebruikt worden daar waar de potentiële vrijwilligers zijn. Een voorbeeld hiervan is een dia voor op het bioscoopdoek van Het Filmhuis in Gouda.
Campagnes
Naast de doorlopende communicatie maken we ook campagnes op projectbasis. Zo schreven we een interview met een bevlogen coördinator. Dit interview werd gepubliceerd op de website, social media, in krantenadvertenties en in de nieuwsbrief van de Goudse bibliotheek. Het enthousiaste verhaal leverde veel reacties en ook een nieuwe coördinator op. Ook rond de Dag van de Vrijwilliger werd een campagne gevoerd. Humanitas MH bracht het idee en wij bekeken hoe we dit het beste konden realiseren en uitvoeren.
Via al deze kanalen zorgen we voor consistente zichtbaarheid van de organisatie en maken we Humanitas aantrekkelijk voor het brede publiek.
Resultaat
We begonnen de samenwerking met Humanitas MH met losse klussen. Inmiddels mogen we op maandelijkse basis helpen bij de communicatie en positionering van de organisatie. Teksten op de website zijn beter verwoord, social media wordt goed onderhouden en we denken mee aan nieuwe manieren om (potentiële) vrijwilligers te bereiken. Het is een samenwerking waar we veel met elkaar meedenken en écht naar elkaar luisteren. Onze contactpersoon van Humanitas MH, Annette Cools, heeft aangegeven dat ze blij is met onze steun en positief is over de website.
Wil jij ook zo’n mooie samenwerking met ons? Durf te vragen!
Leeghwaterstraat 2D
2811 DV Reeuwijk
Tel. 0182-399264